Co z gwarancją?
Prawie wszystkie sprzedawane przez nas produkty są objęte gwarancją producenta. Jednak sposób działania gwarancji i jej warunki mogą się różnić w zależności od marki lub produktu. Z tego powodu chcielibyśmy opowiedzieć więcej o tym, co mamy na myśli, gdy mówimy o gwarancji i jakie są typowe wyjątki i na co zwrócić uwagę. Może to być oszałamiająca liczba wyjątków i różnic, więc zapnij pasy: zaczynamy.
Czego dotyczy gwarancja?
W dziewięciu na dziesięć przypadków otrzymasz gwarancję na wady materiałowe i produkcyjne przy zakupie produktu. Oznacza to, że jeśli produkt ma wadę spowodowaną wadą materiału lub wadą produkcyjną, masz prawo do gwarancji.
Oznacza to również, że zużycie nigdy nie uprawnia do gwarancji. Po pewnym czasie każdy produkt zużywa się w mniejszym lub większym stopniu. Nie oznacza to jednak, że wina leży po stronie produktu lub producenta. Niektóre produkty zużywają się szybciej, ponieważ są być może gorszej jakości. Dopóki jest to nieodłączna cecha produktu, a nie wyjątkowa wada materiałowa lub produkcyjna, nie będzie można powoływać się na gwarancję oferowaną przez producenta.
Co oznacza gwarancja?
To, co zdaniem marki powinno być częścią gwarancji, również się różni. Na przykład, jeśli produkt zepsuje się w okresie gwarancyjnym, masz prawo do naprawy lub wymiany. Oznacza to, że czasami nóż może zostać naprawiony i wzbogacony o nowe ostrze lub inną część zamienną. Czasami oznacza to, że otrzymasz zupełnie nowy produkt. Jeśli produkt nie jest już produkowany, może zostać zastąpiony produktem o takiej samej wartości. Zajmuje się tym dostawca lub producent.
Niektórzy producenci decydują się na wymianę produktu na produkt odnowiony. Jest to naprawiona i sprawdzona wersja produktu. O ile produkt ten ma taką samą wartość jak produkt przesłany przez użytkownika, producent może podjąć taką decyzję.
Co z okresem gwarancji?
Wiele produktów ma podany okres gwarancji. Często wynosi on co najmniej dwa lata od zakupu, a nawet dożywotnio. W tym okresie można skorzystać z oferowanej gwarancji.
Ważne jest, aby wiedzieć, że w przypadku niektórych produktów warunki gwarancji różnią się od innych produktów wytwarzanych przez tego samego producenta. Pomyśl o butelce oleju lub tubce pasty diamentowej do polerowania. Na szczęście są to również produkty, w przypadku których gwarancja (prawie) nigdy nie jest zgłaszana.
Niektórzy producenci mogą również zdecydować się na przykład na standardową dwuletnią gwarancję, którą przedłużą do pięciu lat, jeśli zarejestrujesz się online lub wyślesz kartę.
Co oznacza dożywotnia gwarancja?
To, co oznacza dożywotnia gwarancja, różni się w zależności od marki. Podczas gdy niektóre marki uważają, że dożywotnia gwarancja trwa tak długo, jak długo żyje pierwotny nabywca, niektóre uważają, że dożywotnia gwarancja ma zastosowanie bez ograniczeń. Najczęściej jednak gwarancja trwa tak długo, jak przewidywany okres użytkowania produktu.
Są amerykańscy producenci, którzy drukują na pudełku etykietę z napisem „Dożywotnia gwarancja*”. Jednakże, gdy spojrzysz na gwiazdkę z tyłu pudełka, zauważysz, że dożywotnia oznacza tylko, wtedy gdy mieszkasz w Ameryce Północnej, a „tylko” 25-letnią gwarancję, jeśli mieszkasz gdzie indziej.
Wady spowodowane nieprawidłowym użytkowaniem
Czasami coś dzieje się z produktem, ponieważ nie jest on prawidłowo używany. Wady spowodowane nieprawidłowym użytkowaniem praktycznie nigdy nie są objęte gwarancją. Po prostu zastanów się przed użyciem, czy produkt był przeznaczony do tego, co zamierzasz z nim zrobić.
Ulubionym przykładem jest batonowanie nożem outdoorowym, w którym tnie się lub rozłupuje kawałek drewna, używając kijka wielkości pałki do uderzenia w grzbiet noża. Tak, wiele noży może sobie z tym poradzić. Niektóre są nawet do tego stworzone. Jednak ostatecznie jest to zadanie, które powinno być wykonywane za pomocą siekiery.
Musimy tutaj zaznaczyć, że niektóre marki dają gwarancję na wszystko. Bez względu na to, co zrobisz z produktem. Są to jednak rzadkie wyjątki.
Rdza i gwarancja
Noże rdzewieją. To oczywiste. Nawet jeśli nóż jest wykonany ze stali „nierdzewnej”, nadal może rdzewieć. W końcu nie jest ona „wolna od plam”. Jest to wynik działania czynników zewnętrznych: wilgoci, kwasów lub soli. Lub kombinacji tych trzech czynników. Pomyśl o słonym morskim powietrzu lub kwasach owocowych. Wystarczy dobrze czyścić i konserwować produkt. W razie potrzeby można również użyć Flitz, aby usunąć rdzę. Nie jest to jednak objęte gwarancją.
Modyfikacje i demontaż
W przypadku wielu produktów obowiązuje następująca zasada: samodzielna modyfikacja produktu spowoduje wygaśnięcie gwarancji. Ostrzenie noża oczywiście nie jest objęte gwarancją, ponieważ jest to niezbędna konserwacja. Jednak gdy tylko zaczniesz piłować, malować, szlifować, lutować, anodować itp., gwarancja natychmiast wygaśnie. Są producenci, którzy patrzą na to nieco bardziej pragmatycznie: niewielka modyfikacja rękojeści nie wpłynie na ostrze, co sprawi, że będą łagodniejsi. Nigdy jednak nie zakładaj, że tak będzie!
Demontaż może również prowadzić do wygaśnięcia gwarancji. Pomyśl o słynnych naklejkach na elektronice: „Gwarancja wygasa w przypadku zerwania plomby”. To jednak naprawdę różni się w zależności od marki, w jaki sposób jest to obsługiwane. W pierwszej kolejności należy zawsze sprawdzić stronę internetową producenta przed wyjęciem skrzynki z narzędziami.
Przejście uprawnień z gwarancji na kolejnego nabywcę
Niektóre marki bardzo rygorystycznie podchodzą do kwestii udzielania gwarancji tylko pierwszemu właścicielowi produktu. Jednym z powodów jest założenie, że podczas pierwszego zakupu w pudełku znajdowała się instrukcja obsługi, która próbowała zapewnić dobre użytkowanie. Jeśli jest to produkt używany, instrukcja ta nie zawsze jest nadal dołączona.
Akumulatory i gwarancja
Jeśli chodzi o akumulator, sprawy są nieco bardziej skomplikowane, jeśli chodzi o gwarancje. W przypadku wielu latarek, nawet tych, które zawierają akumulator, udzielana jest pięcioletnia gwarancja na wady materiałowe i produkcyjne. Dotyczy to jednak samej latarki, a nie akumulatora. Niektórzy producenci w ogóle nie udzielają gwarancji na akumulator, inni tylko na sześć miesięcy.
Wynika to z faktu, że akumulator jest uważany za produkt konsumencki. Podobnie jak worki do odkurzaczy są niezbędne do działania odkurzacza, tak samo aakumulator jest niezbędny do świecenia latarki. Worek do odkurzacza nie będzie służył wiecznie, nawet jeśli od czasu do czasu będziesz go opróżniać. To samo dotyczy akumulatora. Akumulator litowo-jonowy ładuje się średnio 500 razy, po czym jest on w zasadzie zużyty. Sposób obchodzenia się z akumulatorem również wpływa na jego żywotność. Niezależnie od tego, czy naładujesz go całkowicie i całkowicie rozładujesz. Lub jeśli pozostawisz go rozładowanego zbyt długo lub w konsekwencji przeładujesz go w wadliwej ładowarce. Czy przechowujesz go w gorącym lub bardzo zimnym otoczeniu? Tego typu rzeczy nie można sprawdzić w przypadku roszczenia gwarancyjnego. Należy więc pamiętać, że akumulatory prawie nigdy nie są objęte gwarancją.
Tyle różnych opinii, a co z nazwami?
W tym artykule mówiliśmy o wielu różnych poglądach różnych producentów. Można by powiedzieć: ale jakie są nazwy tych producentów? Nie powiemy tego. Głównie dlatego, że oznaczałoby to, że ta strona nigdy nie byłaby aktualna. Z tego powodu zawsze zalecamy odwiedzenie strony internetowej producenta w przypadku usterki, aby sprawdzić, jakiego rodzaju warunków gwarancji przestrzega. W końcu mogą one ulec zmianie.
Produkt jest uszkodzony? Skontaktuj się z nami!
Produkt jest uszkodzony? Skontaktuj się z nami. Możesz to zrobić za pośrednictwem naszej strony serwisowej. Bardzo pomocne będzie jasne opisanie sposobu korzystania z produktu w momencie wystąpienia usterki. Pomocne jest również dołączenie zdjęć przedstawiających problem. Na ich podstawie będziemy mogli sprawdzić, jak możemy Ci pomóc.